sobota, 3 grudnia 2016

MOKSiR - grozisz mi ?




Ponowne wykorzystywanie informacji publicznej czyli co wolno i dlaczego.





Pan Maciej który składa w naszym imieniu wnioski o udostępnienie informacji publicznej otrzymał ciekawostkę od dyrektora MOKSiR-u Stanisława Horodeckiego. Nie omieszkał się podzielić nią z nami i wytłumaczyć czym jest ponowne wykorzystywanie informacji publicznej


Informuję też Pana, że na stronie BIP Urzędu Miejskiego w Chojnowie znajduje się informacja dotycząca zasad wykorzystania Informacji Publicznej i jej przetwarzania. 

Naruszanie norm może skutkować złożeniem zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa z art. 116 prawa autorskiego.

Stanisław Horodecki

Natomiast my informujemy tak :


Pierwszy i najważniejszy przepis regulujący wykorzystywanie informacje publiczne to Konstytucja Rzeczypospolitej której najwyraźniej ktoś tu nie zna. 

Art. 54. Zasada wolności poglądów


Dz.U.1997.78.483 - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.



1. Każdemu zapewnia się wolność wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji.

Definicja ponownego wykorzystania informacji sektora publicznego została zawarta w Dyrektywie w art. 2 ust. 4. Zgodnie z tym przepisem ponowne wykorzystanie oznacza „wykorzystywanie przez osoby fizyczne lub prawne dokumentów będących w posiadaniu organów sektora publicznego, do celów komercyjnych lub niekomercyjnych innych niż ich pierwotne przeznaczenie w ramach zadań publicznych, dla których te dokumenty zostały wyprodukowane. 

Żeby się za długo nie rozpisywać i nie zanudzać, informacje nie są wykorzystywane w sposób inny niż ich pierwotne przeznaczenie 😄   gdyż przeznaczeniem informacji publicznej jest JAWNOŚĆ a co za tym idzie przepisy nie ograniczają w żaden sposób ujawniania/publikowania tych informacji. 

 Konstytucja daje prawo ich rozpowszechniania.


Mała dygresja do Ojca Dyrektora :

Szanowny Panie, naruszenia praw autorskich??? 😁chyba coś się Panu pomyliło ale omyłki pisarskie zdarzają się.

 Naruszanie norm może skutkować złożeniem zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa z tą jednak małą różnicą, że w stosunku do Pańskiej osoby i z zupełnie innego przepisu. Chodzi o odpowiedzialność karną z artykułu o treści :

Art. 23. Kto, wbrew ciążącemu na nim obowiązkowi, nie udostępnia informacji publicznej, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.

Czyn określony w art. 23 u.d.i.p. jest występkiem w rozumieniu art. 7 Kodeksu karnego. W literaturze przedmiotu podkreśla się, że występek ten może być popełniony z działania (gdy podjęte są aktywne czynności mające na celu ukrycie informacji) albo z zaniechania (gdy osoba zobowiązana nie podejmie żadnych działań, aby udostępnić informację) i ma charakter celowy (tzn. sprawca działał lub zaniechał działania w celu nieudostępnienia informacji). Ponadto przestępstwo to ma charakter indywidualny, karze podlega bowiem tylko ten, kto jest zobowiązany do udzielenia informacji publicznej. 

W razie czego proszę śmiało powiadamiać o możliwości popełniania przestępstwa 😎


http://informacjapubliczna.org.pl/11,867,prokuratura_wnosi_akt_oskarzenia_z_art_23_ustawy_o_dostepie_do_informacji_publicznej.html

1 komentarz: